چاوشی و حکایت ماندگار «کلاغ روسیاه»/ قطعههایی که رنگ «باور» دارد
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در این حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شدهاند. آثاری که طبیعتاً برخی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بودهاند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بودهاند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دلبستگان اباعبدالله (ع) است.
در دهمین و آخرین قسمت از سلسله گزارش «روایت مهر از نواهای عاشورایی» که طی ایام محرم و صفر امسال پیش روی مخاطبان قرار گرفت، سراغ کارنامه محسن چاوشی رفتهیاد؛ خوانندهای محبوب و خاص در حوزه موسیقی پاپ که البته دایره قطعات مذهبیاش گستردهتر از آثار عاشورایی است و همزمان رو ایام پایان ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا (ع) مروری جامعتر بر قطعات مذهبی او داشتهایم.
چاوشی؛ خوانندهای مستقل و پیشرو
محسن چاوشی از خوانندگانی است که با وجود تمام انتقادات و بایدها و نبایدهایی که میتوان برای بخشی از آثار کارنامه او متصور بود، طی این سالها توانسته خود را به عنوان یک خواننده تقریباً مستقل و پیشرو به جامعه مخاطبان معرفی کند. یک خواننده با صفات رفتاری بسیار عجیب و غریب که بنا به دلایلی نامعلوم به هیچ عنوان میلی به دیده شدن در رسانهها و اجراهای زنده ندارد، اما همچنان توانسته خود را به عنوان یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین خوانندههای ایران معرفی کند.
آنچنانکه بسیاری از خوانندگان آن سوی آب هم به این باور رسیدهاند که شهرت او فراتر از این حرفهاست. پس نمیتوان او را نادیده گرفت. نکته جالب توجه اینجاست که گرچه محسن چاوشی با آثار عاشقانه و اجتماعیاش توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را برای خود جمع کند، اما علاقه او به تولید آثار آئینی و مذهبی نیز از او به عنوان یک خواننده جریان ساز و مؤثر معرفی کرده که اگر دلایل و انگیزههای او از تولید این آثار را میدانستیم و از زبان او روایت میکردیم، قطعاً جذابیت بیشتری برای شنوندگان آثار چاوشی داشت. اما خب میدانیم که او بنا به دلایلی مشخص برای خودش و «نامشخص» برای اهالی رسانه و مخاطبانش، دوست ندارد آنچه از دغدغهها و انگیزههای موسیقاییاش میخواهیم بدانیم در قالب گفتگوی رسانهای و پرسش و پاسخ، پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
درباره محسن چاوشی این خواننده خاص موسیقی پاپ میتوان بیشتر از اینها حرف زد و نوشت. او قطعاً یک خواننده مهم در موسیقی امروز ایران است که میتواند برای آنچه در برابر مخاطبان و شنوندگان موسیقی قرار داده توضیحات و قصههای زیادی را با طرفدارانش در میان بگذارد. او هنرمندی است که آثارش، ترانههایش و موسیقیاش در موارد بسیاری گهگاه مورد هجوم منتقدان و کارشناسان و مخاطبان هم قرار گرفته و در مقاطعی که کم هم نبوده آنچنان با استقبال جامعه مواجه شده که قطعاً بررسی این چارچوب موسیقایی میتواند از وجوه جامعهشناسانه و روانشناسانه نیز صورت بگیرد.
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در این حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شدهاند. آثاری که طبیعتاً برخی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بودهاند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بودهاند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دلبستگان اباعبدالله (ع) است.
در دهمین و آخرین قسمت از سلسله گزارش «روایت مهر از نواهای عاشورایی» که طی ایام محرم و صفر امسال پیش روی مخاطبان قرار گرفت، سراغ کارنامه محسن چاوشی رفتهیاد؛ خوانندهای محبوب و خاص در حوزه موسیقی پاپ که البته دایره قطعات مذهبیاش گستردهتر از آثار عاشورایی است و همزمان رو ایام پایان ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا (ع) مروری جامعتر بر قطعات مذهبی او داشتهایم.
چاوشی؛ خوانندهای مستقل و پیشرو
محسن چاوشی از خوانندگانی است که با وجود تمام انتقادات و بایدها و نبایدهایی که میتوان برای بخشی از آثار کارنامه او متصور بود، طی این سالها توانسته خود را به عنوان یک خواننده تقریباً مستقل و پیشرو به جامعه مخاطبان معرفی کند. یک خواننده با صفات رفتاری بسیار عجیب و غریب که بنا به دلایلی نامعلوم به هیچ عنوان میلی به دیده شدن در رسانهها و اجراهای زنده ندارد، اما همچنان توانسته خود را به عنوان یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین خوانندههای ایران معرفی کند.
آنچنانکه بسیاری از خوانندگان آن سوی آب هم به این باور رسیدهاند که شهرت او فراتر از این حرفهاست. پس نمیتوان او را نادیده گرفت. نکته جالب توجه اینجاست که گرچه محسن چاوشی با آثار عاشقانه و اجتماعیاش توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را برای خود جمع کند، اما علاقه او به تولید آثار آئینی و مذهبی نیز از او به عنوان یک خواننده جریان ساز و مؤثر معرفی کرده که اگر دلایل و انگیزههای او از تولید این آثار را میدانستیم و از زبان او روایت میکردیم، قطعاً جذابیت بیشتری برای شنوندگان آثار چاوشی داشت. اما خب میدانیم که او بنا به دلایلی مشخص برای خودش و «نامشخص» برای اهالی رسانه و مخاطبانش، دوست ندارد آنچه از دغدغهها و انگیزههای موسیقاییاش میخواهیم بدانیم در قالب گفتگوی رسانهای و پرسش و پاسخ، پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
درباره محسن چاوشی این خواننده خاص موسیقی پاپ میتوان بیشتر از اینها حرف زد و نوشت. او قطعاً یک خواننده مهم در موسیقی امروز ایران است که میتواند برای آنچه در برابر مخاطبان و شنوندگان موسیقی قرار داده توضیحات و قصههای زیادی را با طرفدارانش در میان بگذارد. او هنرمندی است که آثارش، ترانههایش و موسیقیاش در موارد بسیاری گهگاه مورد هجوم منتقدان و کارشناسان و مخاطبان هم قرار گرفته و در مقاطعی که کم هم نبوده آنچنان با استقبال جامعه مواجه شده که قطعاً بررسی این چارچوب موسیقایی میتواند از وجوه جامعهشناسانه و روانشناسانه نیز صورت بگیرد.